2018 rok – podsumowanie

2018 rok za nami, a my w nowym roku pragniemy podsumować ostatnie dwanaście miesięcy i to co udało się nam zrealizować.

Tradycją już chyba stało się, że kolejny rok kończymy z zaległościami. Cóż zrobić. Liczymy na to, że w styczniu góra w lutym uda nam się nadrobić wszystkie wpisy z tego roku, a razem zebrało się tego sporo.

Od początku istnienia Świat Gór zawierał tematykę stricte górską, jednak w odniesieniu do tego roku można powiedzieć, że następuje jakaś zmiana w naszym życiu i z bloga typowo górskiego przeradza się on w bloga podróżniczego, co też sami możecie zobaczyć. Coraz więcej jest na naszym blogu wycieczek krajoznawczych, a nas cieszą wszystkie wyjazdy zarówno te górskie, jak i poznawanie nowych ciekawych miast.

Kto wie może dzięki temu nastąpi jakaś większa zmiana na blogu, choć raczej na pewno pozostaniemy przy tej samej nazwie. Pomysłów mamy kilka i niektóre już wdrażamy, jak można zaobserwować na blogu. Wszystko to spowodowane jest rozwojem naszej turystycznej pasji.

Wróćmy jednak do ostatniego roku. Pierwszy rok naszego małżeństwa, życie razem, ale turystyka wciąż jest z nami i ma się bardzo dobrze. W dzisiejszym podsumowaniu opowiemy w skrócie co działo się w tych dwunastu miesiącach 2018 roku tak jak i rok temu z podziałem na kategorie.

Góry

Zaczniemy od gór bowiem jak wspomnieliśmy wyżej od początku istnienia blog taktował stricte o tematyce górskiej i zapewniamy Was, że góry nie znikną i będą na blogu! Może tych wyjazdów w tym roku nie było zbyt dużo, ale i tak jesteśmy szczęśliwi z tego co udało nam się dokonać. Tak więc po kolei.

Zima w naszym wykonaniu to nowy rok i nasz spacer Szlakiem Złotych Górników. W taki sposób przywitaliśmy 2018 rok! Pogoda nam dopisała, dzięki czemu odświeżyliśmy sobie trochę ten ciekawy szlak.

Natomiast dalej zima to głównie wycieczki Adriana razem z Oddziałem PTTK Tryton w Nysie. W styczniu i lutym odbyły się dwie wycieczki z cyklu autorstwa Adriana „Szlakiem Korony Sudetów”. Tak w pierwszym miesiącu udało się zorganizować wyjazd na Slunecną, czyli najwyższy szczyt Niskiego Jesionika oraz na Velky Roudny. Natomiast w lutym odbyła się wycieczka na Lazek czyli najwyższy szczyt Wyżyny Zabrzeskiej oraz Jerab czyli najwyższy szczyt Hanusovickiej Vrchoviny.

Szlak Złotych Górników - styczeń 2018

Slunecna i Velky Roudny - styczeń 2018

Jerab i Lazek - luty 2018.

W marcu Adrian miał się wybrać razem z Trytonkami na najwyższy szczyt Ukrainy czyli Howerlę, jednak ze względów zdrowotnych nie mógł wziąć udziału. Natomiast na szlak powrócił w kwietniu, kiedy to ponownie z Oddziałem PTTK Tryton wyruszył w Góry Wałbrzyskie na dwa ważne szczyty, a mianowicie Chełmiec i Borową, czyli dwa najwyższe szczyty tego pasma.

Chełmiec i Borowa - kwiecień 2018

I w taki sposób nastąpiła długa, długa przerwa. Liczymy, że w nowym roku nie dojdzie do takiej sytuacji, że ze szlaku zejdziemy na kilka miesięcy. Bowiem w tym roku na szlak powróciliśmy dopiero w sierpniu podczas naszych wakacji w Bieszczadach. I tutaj warto od razu wspomnieć, że dzięki tym wakacjom udało się spełnić jedno z naszych największych marzeń.

To był wspaniały urlop na Bieszczadzkich szlakach. Udało nam się zdobyć najwyższą Tarnicę, a także Małą i Wielką Rawkę oraz dwie słynne połoniny: Caryńską i Wetlińską. Tak więc wszystkie najważniejsze klasyki zdobyte, a dodając tego inne odwiedzone miejscowości jak Przemyśl, Krasiczyn, Komańcza, Lesko, Solina czy Cisna … wczasy naprawdę udane! Już teraz planujemy, kiedy znów udamy się w Bieszczady, jest to idealne miejsce na wypoczynek.

Bieszczady - sierpień 2018

Nasza przerwa z górami tuż po powrocie z wakacji nie trwała długo, bowiem już tydzień po urlopie razem z Oddziałem PTTK Tryton w Nysie wędrowaliśmy szlakami Gór Bardzkich. Tym razem wycieczka zorganizowana przez Jerzego Kiełba wiodła przez zachodnią część tych gór, od Srebrnej Góry do Barda. Niestety w tym dniu pogoda nam nie dopisała, ale wyjazd i tak uznajemy za udany.

Góry Bardzkie - wrzesień 2018

W październiku ponownie z Oddziałem PTTK Tryton w Nysie wyruszyliśmy na wycieczkę górską. Tym razem Adrian przygotował wyjazd we Wzgórza Włodzickie, a tematem przewodnim były wieże widokowe. Udało nam się zdobyć Górę Wszystkich Świętych oraz Górę Świętej Anny z wieżami widokowymi, a także Włodzicką Górę, czyli najwyższy szczyt wzgórz zaliczany do Korony Kotliny Kłodzkiej, na szczycie której otwarto nową wieżę widokową.

Wzgórza Włodzickie - październik 2018.

Sezon górski Adrian zakończył w grudniu podczas zakończenia sezonu w Oddziale PTTK Tryton, które w tym roku odbyło się w Górach Opawskich po czeskiej stronie, a celem Trytonków tym razem był Pricny Vrch czyli najwyższy szczyt całych Gór Opawskich.

Pricny Vrch - grudzień 2018

Podsumowując sezon górski w wyniku ostatecznym możemy uznać za udany, choć oczywiście mogłoby być lepiej. Trochę szkoda tych trzech miesięcy w okresie maj-lipiec. Miejmy nadzieję, że poprawimy się w tym zakresie w 2019 roku.

Krajoznawstwo

2018 rok to wiele wycieczek krajoznawczych. Można powiedzieć, że krajoznawstwo już na stałe zagościło na naszym blogu, a tak patrząc w porównaniu do wycieczek górskich, to krajoznawczych w tym roku mieliśmy o wiele więcej. W związku z tym, że na naszym blogu zaczęła rozwijać się kolejna kategoria, a mianowicie „Przewodnictwo”, dokonamy pewnego podziału.

Już styczeń rozpoczął się krajoznawczo, bowiem Adrian wybrał się razem z Oddziałem PTTK Tryton w Nysie na wycieczkę do Kędzierzyna Koźla i Rud Raciborskich. W Oddziale dobrze przyjęły się zimowe wycieczki krajoznawcze rozpoczynające sezon. Dwa lata temu Otmuchów, Paczków i Złoty Stok, rok temu Kędzierzyn i Rudy, a teraz przed nami Wrocław.

Kędzierzyn-Koźle i Rudy Raciborskie - styczeń 2018

W marcu razem z Oddziałem PTTK Tryton ruszyliśmy na podbój Pragi. Spędziliśmy tam dwa ciekawe dni, zwiedzając najważniejsze zabytki. Udało nam się zobaczyć Hradczany z katedrą św. Wita, spacerowaliśmy po rynku czy Małej Stranie. Jednym słowem było super.

Praga cz. I - marzec 2018

Praga cz. II - marzec 2018

W maju wzięliśmy udział w Nocy Muzeów w Nysie, w czerwcu oczywiście pomagaliśmy przy Otwarciu Sezonu Turystycznego i oczywiście przy Nyskim Rajdzie Trekkingowym. W tym samym miesiącu Adrian wyruszył na wycieczkę zorganizowaną przez Urząd Miejski w Nysie do Sumperka. Także w czerwcu po raz pierwszy udaliśmy się do Zoo w Opolu.

Noc Muzeów 2018

Lipiec natomiast to dwa duże wyjazdy krajoznawcze i jeden mały. Ten mały to krótka wycieczka na Zamek w Niemodlinie, zaś pierwszy duży to pomysł Adriana, czyli wycieczka „Śladami początków państwa Polskiego”. W trakcie dwóch dni zwiedziliśmy Gniezno, Ostrów Lednicki i Pola Lednickie, a także Biskupin, Wał Wydartowski, Strzelno czy Kruszwicę. Przepiękne miejsca, a wrażenie na wszystkich zrobiły Strzelno i Ostrów Lednicki.

Tydzień po tej wycieczce również z Trytonkami wyruszyliśmy na wycieczkę do Ołomuńca i Kromieryża. Zwiedziliśmy m.in. zamek i ogrody w Kromieryżu, czy przepiękny Ołomuniec.

Śladami początków państwa Polskiego - lipiec 2018

Ołomuniec i Kromieryż - lipiec 2018

W Sierpniu ponownie z Trytonkami udaliśmy się na kajaki do Stobrawskiego Parku Krajobrazowego. Także w sierpniu wybraliśmy się do Głuchołaz na spacer z przewodnikiem, a później to już nasz urlop. W trakcie urlopu również odbyliśmy kilka wycieczek krajoznawczych, z których na długo w naszej pamięci pozostanie wyjazd do Przemyśla razem ze Szwejkiem.

Kajaki, Piasek i Żydowska Kukułka - sierpień 2018

Wrzesień w naszym wykonaniu to udział w Europejskich Dniach Dziedzictwa. Dwa aktywne weekendy z wycieczkami i licznymi spotkaniami. W tym także po raz pierwszy wzięliśmy udział w EDD w Otmuchowie, gdzie braliśmy udział w jubileuszu Adriana Dwornickiego, który od pięciu lat prowadzi ciekawą stronę o tym mieście.

Europejskie Dni Dziedzictwa - wrzesień 2018

Październik to już tradycyjnie Rajd Kopernikowski. Tym razem Adrian prowadził turystów na jednej z pieszych tras. Natomiast w listopadzie odbyła się nasza ostatnia krajoznawcza wycieczka. Razem z Trytonkami wyruszyliśmy do Krzeszowa, tak więc kolejne z marzeń zrealizowane. Poza tym zwiedziliśmy Chełmsko Śląskie i Gorzeszowskie Skały oraz niesamowity Zamek Sarny w Ścinawce Górnej.

Rajd Kopernikowski - październik 2018

Śladami Jana Nepomucena i perły baroku - listopad 2018

Jak widać krajoznawstwo zdominowało rok 2018, a to wszystko za sprawą Kursu na Przewodnika Terenowego po Województwie Opolskim. Właśnie przez kurs skupiliśmy się głównie na wycieczkach krajoznawczych co jeszcze potwierdzimy poniżej.

Przewodnictwo

Od jakiegoś czasu Adrian stara się realizować jako przewodnik. Bierze udział w szkoleniach, a od listopada 2017 roku rozpoczął kurs na Przewodnika Terenowego po Województwie Opolskim, który pozwolił mu spełnić jedno z życiowych marzeń bowiem w październiku 2018 roku został oficjalnie przewodnikiem, zdając ciężki egzamin.

Sam kurs miał formę zajęć teoretycznych i praktycznych. Teoria to oczywiście wykłady, które trwały w okresie od listopada 2017 roku do maja 2018 roku. Podczas zajęć poznaliśmy historię naszego województwa, a także geografię, przyrodę, etnografię, a ponadto mieliśmy zajęcia specjalistyczne takie jak terenoznawstwo czy topografia.

Jeśli chodzi o część praktyczną to oczywiście chodzi o wycieczki, przez które kurs zdominował nas pod względem krajoznawczym. Plan kursu przewidywał na okres od marca do lipca, aż osiem wycieczek praktycznych. Ponadto, żeby lepiej poznać województwo odbyliśmy kilka tzw. wycieczek objazdowych w gronie kursantów.

W większości wyjazdów kursowych braliśmy udział razem, choć trafiały się wyjazdy, w których Adrian sam brał udział. W trakcie wycieczek kursowych przejechaliśmy wzdłuż i wszerz Województwo Opolskie, natomiast podczas objazdów podróżowaliśmy głównie w miejsca te w których nie byliśmy podczas kursu.

W trakcie objazdów odwiedziliśmy m.in. Głubczyce, Strzelce Opolskie, Krasiejów czy Czarnowąsy, a ponadto miejsca te które obejmował program kursu. Bowiem aby dobrze przygotować się do wycieczek, które sami mieliśmy prowadzić na kursie, musieliśmy objechać trasę aby dobrze ją poznać.

Kurs zakończył się w lipcu, natomiast oficjalnie w październiku dwudniowym egzaminem przewodnickim do którego przystąpiło 13 osób. Egzamin zdało 11 osób, a ten zaś składał się z trzech części. Pierwszego dnia napisaliśmy test, po którym osoby które zdały przystąpiły do egzaminu ustnego. Drugi dzień dla tych co zdali to wycieczka praktyczna po Nysie i na wylosowanej trasie, na którą wylosowaliśmy Brzeg.

Wycieczki objazdowe z kursantami.

Egzamin przewodnicki.

Jednak 2018 roku to nie tylko Kurs Przewodnika po Województwie Opolskim. W tym samym roku Adrian wybrał się także na kilka kursów doszkalających. Pierwszy z nich to IV Mikołowskie (do)Szkalanie zorganizowane w maju przez naszych przyjaciół z Mikołowa. Podczas szkolenia odwiedziliśmy takie ciekawe miejsca jak Kopalnia Doświadczalna Barbara czy Muzeum Energetyki w Łaziskach.

Szkolenie w Mikołowie - maj 2018

Kolejne doszkalania to wrześniowe seminarium w Głuchołazach na temat „Dziedzictwa górnictwa złota”. Cały dzień wykładów połączony z wycieczką po Szlaku Złotych Górników, a do tego kilka nowych materiałów. Super szkolenie, a wszystko za darmo, bo zorganizowane zostało z projektów unijnych.

Głuchołazy Szkolenie - wrzesień 2018

W październiku Adrian wziął udział w dwudniowym kursie doszkalającym na Przewodnika Turystycznego po Prudniku. Szkolenie zorganizował znany przewodnik Marcin Husak. Pierwszy dzień to tradycyjnie dzień wykładowy w trakcie, którego poznaliśmy liczne ciekawostki związane z Prudnikiem. Wieczorem oczywiście impreza integracyjna, a drugi dzień to całodniowa wycieczka po Prudniku. Wszystko zakończone oczywiście uzyskaniem nowej blachy przewodnickiej.

Szkolenie Prudnik - październik 2018

W grudniu natomiast Adrian rozpoczął kolejny kurs, a mianowicie kurs na Przewodnika PTTK po Sudetach Wschodnich. Samo szkolenie ma formę czterech spotkań w formie wycieczek i ukierunkowany jest na stronę czeską, gdzie podczas zajęć kursanci poznają obiekty, po których będą mogli oprowadzać w języku polskim po ukończeniu szkolenia. Za Adrianem dwa spotkania, a przed nim kolejne dwa, a na koniec certyfikat i nowa blacha.

Szkolenie Sudety Wschodnie cz. I - grudzień 2018

Przewodnictwo rozwija się coraz bardziej na naszym blogu. Adrian oczekuje w tej chwili na legitymację przewodnicką z PTTK, a już wkrótce po jej otrzymaniu pojawi się specjalna zakładka z ofertą przewodnicką, tak więc zachęcamy do skorzystania z usług przewodnickich Adriana. Natomiast jeśli chodzi o dalszy rozwój w tym zakresie to już dziś wiemy, że cel Adriana jest jeden – Przewodnik Sudecki.

PTTK

Na koniec kilka słów o naszej działalności w PTTK. Jak wiadomo Adrian pełni w nim funkcję sekretarza. Rok w PTTKu minął pod kątem licznych zebrań i spotkań zarządu, a także co oczywiste organizacji wielu wyjazdów co opisaliśmy powyżej.

W trakcie tego roku wydarzyło się również kilka ciekawych wydarzeń, w których Adrian miał przyjemność wziąć udział, a najważniejszym z nich było podpisanie porozumienia o współpracy pomiędzy Oddziałem PTTK Tryton w Nysie, a Oddziałem PTTK Ziemi Kłodzkiej.

W trakcie 2018 roku Adrian rozwinął swoje uprawnienia kadry programowej PTTK. W listopadzie 2017 roku Adrian rozpoczął kurs na Przodownika Turystyki Kolarskiej PTTK, który zakończył egzaminem w styczniu 2018 roku uzyskując nowe uprawnienie kadry programowej. Natomiast w kwietniu rozszerzył uprawnienia Przodownika Turystyki Górskiej PTTK na Beskidy Zachodnie. Natomiast

Podpisanie porozumienia w Kłodzku.

Kurs na Przodownika Turystyki Kolarskiej.

Chyba udało nam się wszystko opisać co zrealizowaliśmy w 2018 roku. Jak widać krajoznawstwo dominowało, a to głównie za sprawą kursu. Rozpoczynamy nowy rok już bez kursu przewodnickiego, także więcej weekendów wolnych i miejmy nadzieję, że poprawimy swój wynik jeśli chodzi o wycieczki górskie.

A na koniec w związku z nowym rokiem pragniemy złożyć złożyć żarliwe życzenia: szczęścia, dobrego zdrowia, powodzenia, oby troski życia zaginęły w mroku podczas nadchodzącego Nowego Roku! Dziękujemy, że jesteście z nami i zachęcamy do częstszych odwiedzić naszego bloga!

About Adrian Kołodziej 214 Articles

1 kometarz on 2018 rok – podsumowanie

Zostaw odpowiedz

Podaj swoj email.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.