Europejskie Dni Dziedzictwa 2018

Europejskie Dni Dziedzictwa w 2018 roku odbyły się pod hasłem „Niepodległa dla wszystkich”. Zapraszamy do lektury relacji.

Z życia Świat Gór:

Tego jeszcze na blogu chyba nie było. Dwie relacje w ciągu dnia! Ale cóż zrobić, chcemy jak najszybciej nadrobić zaległości i zamknąć 2018 rok na blogu. Początkowo zakładaliśmy, że ten wpis będzie się podzielony na dwie części, ale udało nam się tak materiał przygotować aby wszystko zamieścić w jednym wpisie.

Tymczasem zapraszamy do czytania naszych relacji, komentowania ich, a także udostępniania. Niech Wasi znajomi również dowiedzą się o naszym blogu Świat Gór. Zapraszamy także na nasz profil na Facebooku oraz na Instagramie.

EDD, bo tak w skrócie można nazwać Europejskie Dni Dziedzictwa to wspólna inicjatywa Rady Europy i Unii Europejskiej, mająca na celu promowanie zabytków. W projekcie uczestniczą wszystkie państwa członkowskie Rady Europy. Europejskie Dni Dziedzictwa to największy w Europie projekt społeczno-edukacyjny, a także najważniejsze święto zabytków kultury Starego Kontynentu.

Głównym celem EDD jest szeroko pojęta edukacja historyczna i kulturalna, promowanie różnorodności regionalnego dziedzictwa kulturowego, podkreślenie wspólnych korzeni kultury europejskiej oraz propagowanie dialogu międzykulturowego.

Co roku we wrześniu kraje, w których odbywa się to wydarzenie, udostępniają do zwiedzania szerokiej publiczności liczne zabytki i miejsca kultury, a także organizują wykłady, wystawy i inne imprezy towarzyszące skierowane do różnorodnej grupy odbiorców, co nadaje wydarzeniu uniwersalnego wymiaru.

Także i Nysa po raz kolejny włączyła się w organizację EDD, a koordynatorem działań został Jarosław Srębacz, który przygotował bardzo ciekawy program na tegoroczną edycję EDD. Natomiast organizatorami wydarzeń zostały następujące organizacje: Oddział PTTK Tryton, Urząd Miejski w Nysie, Muzeum Powiatowe w Nysie, Fundacja Twierdza Nysa czy Informacja Turystyczna w Nysie.

Od kilku lat także i my bierzemy aktywny udział w wydarzeniach w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa, a w tym roku wyszliśmy także szerzej bowiem poza Nysą, odwiedziliśmy również Otmuchów i tamtejsze wydarzenia w ramach EDD. Tak więc zaczynamy. W tym roku skupimy się na opisie poszczególnych wydarzeń w których braliśmy udział.

EDD w Nysie rozpoczynamy w sobotę (8.09) od zorganizowanego przez Punkt Informacji Turystycznej w Nysie spaceru z przewodnikiem „Szlakiem pamięci”. Spotykamy się w niewielkim gronie przy pomniku Patriotów Polskich w Nysie o godzinie 10:00 i tutaj Jarek Srębacz, który będzie przewodnikiem rozpoczyna naszą wycieczkę.

Podczas wycieczki będziemy mogli zobaczyć najważniejsze upamiętniające drogę Polaków do wolności, które znajdują się na terenie Nysy. Wędrować będziemy szlakiem pomników i tablic pamiątkowych.

Jako, że wycieczka rozpoczyna się przy pomniku Patriotów Polskich pierwszy obiekt mamy za sobą, następnie ruszamy w stronę budynku Urzędu Miejskiego gdzie na bocznej tablicy znajduje się tablica poświęcona ofiarom ludobójstwa. Dalej wędrujemy w pobliże dworca kolejowego, gdzie usytuowany jest pomnik poświęcony żołnierzom AK.

Stąd natomiast wracać będziemy w stronę centrum przez ulicę Marcinkowskiego, aby zobaczyć tablicę poświęconą mjr. Hieronimowi Dekutowskiemu ps. „Zapora”, który złapany został właśnie w Nysie. Stąd ruszamy na Al. Józefa Lompy by przyjrzeć się tablicy na dawnym budynku starostwa powiatowego poświęconej żołnierzom walczącym o wolność i niepodległość Polski na wszystkich frontach.

Powoli nasza wycieczka zmierzać będzie ku końcowi. Teraz Jarek prowadzi nas w stronę Placu Paderewskiego, gdzie usytuowany jest Obelisk Bohaterów III Powstania Śląskiego. Jednak razem z Tomkiem decydujemy się zerwać z wycieczki bowiem na zegarkach mamy już prawie godzinę 12:00 i za chwilę rozpocznie się ciekawe wydarzenie w Muzeum Powiatowym w Nysie.

Jarek Srębacz rozpoczyna wycieczkę.

Wędrujemy Szlakiem Pamięci.

Pomnik AK.

Ulica Marcinkowskiego w Nysie, tutaj znajduje się tablica Zapory.

Tablica Hieronima Dekutowskiego.

Wycieczka za nami, a my po chwili meldujemy się w muzeum, gdzie za chwilę rozpocznie się spotkanie autorskie promujące XI tom Nyskich Szkiców Muzealnych. Spotkanie otwiera dyrektor muzeum Edward Hałajko, który w skrócie przybliża ideę wydawania tej książki.

Tuż po nim głos zabierają poszczególni autorzy artykułów z najnowszego tomu szkiców muzealnych. Od Mariusza Krawczyka dowiadujemy się o ciekawostkach związanych z pracami archeologicznymi prowadzonymi na terenie Nysy, natomiast Adriana Zalewska-Wąsowicz opowiada o życiu mieszczan w Nysie.

Spotkanie autorskie promujące nowy tom szkiców muzealnych.

Dyrektor Edward Hałajko.

Mariusz Krawczyk pokazuje postęp prac przy badaniach archeologicznych.

W taki sposób można powiedzieć mija nam pierwszy weekend Europejskich Dni Dziedzictwa. Pierwszy weekend jest trochę spokojniejszy w naszym wykonaniu, bowiem na żadne wydarzenie więcej się nie wybieramy. W tym roku drugi weekend jest w naszym wykonaniu będzie aktywniejszy.

Drugi weekend z EDD rozpoczynamy już w piątek (14.09)! Tego dnia bowiem w pobliskim Otmuchowie nasz przyjaciel Adrian Dwornicki przygotował ciekawe wydarzenie. W tym roku Adrian świętuje pięciolecie istnienia swojego Wortalu, który taktuje o historii Otmuchowa. Z tej okazji w ramach Edd przygotował spotkanie autorskie powiązane z promocją przewodnika „Otmuchów miasto z historią – niepowtarzalny przewodnik po niezwykłym mieście”.

Spotkanie rozpoczyna się punktualnie o godzinie 19:00 w kinie Podzamcze. Sala wypełniona po brzegi, tak więc widać, że spotkanie cieszy się zainteresowaniem. Na początek Adrian wita wszystkich zgromadzonych po czym zaprasza na krótki koncert w wykonaniu przedstawicieli domu kultury w Otmuchowie w tym samego Adriana.

Wsłuchując się w śpiew Adriana od razu przychodzą porównania do Thomasa Andersa, bowiem głos Adriana jest identyczny jak Thomasa. Zresztą po chwili dowiadujemy się, że Adrian jest miłośnikiem twórczości Andersa. Tuż po Adrianie na scenę wychodzi Jolanta Cerazy z domu kultury dając krótki koncert, który również robi na wszystkich duże wrażenie.

Tuż po koncercie rozpoczyna się część druga spotkania na którą składają się prezentacja filmu o działalności Wortalu Otmuchowskie Zabytki i Osobliwości oraz premiera przewodnika po Otmuchowie. Każdy otrzymuje za darmo egzemplarz przewodnika oraz może każdy może zdobyć autograf.

Ostatnia część spotkania to wręczenie okolicznościowych nagród pod nazwą „Panoramikon”. Po raz pierwszy Adrian postanowił wręczyć tego typu nagrody dla osób które działają w znaczny sposób na rzecz kultury i turystyki w Otmuchowie.

Po spotkaniu robimy sobie pamiątkowe zdjęcie z Adrianem, po czym przechodzimy jeszcze do informacji turystycznej, gdzie prezentowana jest jeszcze jedna z wystaw przygotowanych przez Adriana specjalnie na EDD.

W taki sposób mija nam piątkowy wieczór z EDD. Za nami ciekawe spotkanie na które warto było się wybrać do Otmuchowa, a do tego jeszcze otrzymaliśmy świetny przewodnik prezentujący historię i opisy zabytków miasta.

Nasza ekipa na EDD w Otmuchowie.

Sala powoli się wypełnia.

Adrian Dwornicki.

Jolanta Cerazy.

Adrian Dwornicki promuje nowy przewodnik.

Nowy przewodnik po Otmuchowie.

Kolejka po autograf od Adriana.

Daria przegląda przewodnik.

Panoramikon.

Wspólne zdjęcie.

Zwiedzamy wystawę prezentowaną w informacji turystycznej.

Adrian Dwornicki.

Sobota z EDD mija nam nietypowo. Tego dnia bowiem zorganizowaliśmy sobie z kursantami zwiedzanie miasta w ramach powtórki przed egzaminem przewodnickim. Natomiast w ramach zwiedzania postanowiliśmy wybrać się razem z kursantami na wycieczkę przygotowaną na EDD przez Oddział PTTK Tryton w Nysie.

W sobotę (15.09) Trytonki przygotowały na EDD spacer krajoznawczy z cyklu: Szlakiem kościołów i klasztorów Nysy – Śląskiego Rzymu. W ramach spaceru zwiedzać będziemy Kościół pw. MB Bolesnej w Nysie przy ulicy Rodziewiczówny wraz z całym założeniem klasztornym ojców Werbistów.

Wycieczkę rozpoczynamy o godzinie 16:30. Spotykamy się przed kościołem razem z Marcinem i Jarkiem, którzy będą oprowadzać nas po całym założeniu. Na początek wchodzimy do kościoła, gdzie czeka na nas już proboszcz o. Damian Piątkowiak SVD.

Tutaj poznajemy historię zgromadzenia którą przybliża nam proboszcz, a następnie Marcin i Jarek omawiają świątynię, w której się znajdujemy. Dostajemy również chwilę, aby zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia, po czym ruszamy dalej zwiedzać.

Przechodzimy przez Dom Misyjny Św. Krzyża i wychodzimy na plac przed domem. Tutaj robimy pamiątkowe zdjęcie uczestników wycieczki po czym ruszamy na spacer do pobliskiego parku księży werbistów. Park pierwotnie należał do werbistów . Wybudował go wraz kompleksem gospodarczo-mieszkalnymi św. Arnold Janssen. Tu też modlił się wraz z uczniami.

Projekt parku nawiązywał do kuli ziemskiej. Kompozycje z kwiatów tworzyły poszczególne kontynenty i kraje, a oceany imitowały kanały wypełnione wodą. Drewniane mosty łączyły poszczególny wysepki – kontynenty. Wszystko nawiązywały do misyjnego charakteru zgromadzenia werbistów i miało przygotowywać przyszłych misjonarzy do pracy w dalekich krajach.

Tutaj Marcin i Jarek przedstawiają historię tego miejsca, a także jego znaczenie. Ostatnie miejsce które odwiedzamy związane z Werbistami jest Muzeum Misyjne przybliżające naszym gościom i uczestnikom prowadzonych przez nas rekolekcji rzeczywistość i problematykę misyjną. Wystawa mieści się w krypcie klasztoru Sióstr Służebnic Ducha Świętego od Wieczystej Adoracji. Wewnątrz jedna z sióstr opowiada nam o wystawie, mamy także możliwość zobaczyć film świeckich misjonarzy o ich misjach.

W tym miejscu na koniec warto zamieścić trochę informacji o Werbistach jak i ich kościele w Nysie:

Zgromadzenie Słowa Bożego (Societas Verbi Divini) znane jest w Polsce pod bardziej popularną nazwą – Misjonarze Werbiści . Od wielu lat jest przodującym zgromadzeniem misyjnym. Charyzmatem Zgromadzenia jest głoszenie ewangelii w krajach, w których nie ludzie nie znają jeszcze Boga.

Kościół Matki Bożej Bolesnej w Nysie. Ten murowany, neogotycki kościół na początku budowany był z przeznaczeniem wyłącznie seminaryjnym – tu młodzi chłopcy (klerycy wstępujący do Zgromadzenia Słowa Bożego) spędzali czas na modlitwie. W drugiej części świątyni nie było nawet ławek. Po dwóch stronach ołtarza znajdowały się oratoria – „przytulne” miejsca modlitwy dla kleryków.

Najważniejszym zabytkiem koscioła jest bogato zdobiona monstrancja z XIX wieku, a także ambona, chór i organy. Zarówno ołtarz, jak i zabudowania wykonane są zgodnie z duchowością zgromadzenia św. Arnolda Janssena i utrzymane w symbolice liczby „3”, co podkreślać ma hołd wobec Trójcy Świętej.

Kościół MB Bolesnej w Nysie.

Uczestnicy wycieczki.

Natalia, Daria i Ewelina.

Marcin i Jarek.

Ojciec Damian opowiada o Werbistach.

Ojciec Damian Piątkowiak.

Wnętrze kościoła.

Ołtarz.

Wspólne zdjęcie.

Zwiedzamy park Werbistów.

Park Werbistów.

Zwiedzamy wystawę misyjną.

Wystawa misyjna.

Sobota z EDD za nami, a przed nami ostatni dzień Europejskich Dni Dziedzictwa. Również i niedziela jest związana z naszym kursem, bowiem na ten dzień zorganizowaliśmy sobie z kursantami zajęcia powtórkowe na uczelni. Jednak w tym samym dniu na godzinę 14:00  Urząd Miejski w Nysie przygotował spacer z przewodnikiem „Z historią Polski w tle”.

Nasz spacer rozpoczyna się punktualnie o godzinie 14:00 przed Bazyliką w Nysie od której rozpoczniemy dziś nasze zwiedzanie. Całą wycieczkę poprowadzi Marcin Nowak, na początek jak wspomnieliśmy udajemy się do Bazyliki po czym po wyjściu ruszamy w stronę Muzeum Powiatowego w Nysie i dalej na Rynek Solny.

Po drodze o licznych ciekawostkach historycznych opowiada Marcin, a my zwłaszcza kandydaci na przewodników korzystamy z tego robiąc sobie powtórkę przed egzaminem. Dalej nasza wycieczka wiedzie na Plac Paderewskiego pod Obelisk Bohaterów III Powstania Śląskiego. Na terenie nieistniejącego Fortu Ziemnego przy obecnym pl. Paderewskiego Niemcy więzili uczestników III Powstania Śląskiego. 3 maja 1981 r., w 60. rocznicę powstania odsłonięto pomnik upamiętniający więzionych tu bohaterów. Po forcie ani po obozie dziś nie ma śladu, w tym miejscu powstał skwer.

Stąd wracamy na Rynek w pobliże pomnika marszałka Józefa Piłsudskiego, który ma tutaj zostać odsłonięty w październiku (na dzień pisania posta pomnik już jest na rynku). Tutaj Anatol Bukała i Marcin Nowak przedstawiciele urzędu podsumowują cały spacer po czym kończą wycieczkę wręczeniem odznak za przejście Miejskiego Szlaku Turystycznego kilku uczestnikom naszej wycieczki.

Rozpoczynamy naszą wycieczkę.

Zwiedzamy Bazylikę.

Kościół Wniebowzięcia NMP na Rynku Solnym.

Carolinum.

Obelisk Bohaterów III Powstania Śląskiego

Na placu Paderewskiego.

Mirek, Anatol, Marcin, Gosia i Jarek.

Tym sposobem kolejna edycja Europejskich Dni Dziedzictwa dobiega końca. Kolejny raz mieliśmy przyjemność wziąć udział w tym świetnym wydarzeniu. Fajnie, że nie tylko w Nysie, ale także i w Otmuchowie. Już nie możemy się doczekać kolejnej edycji i z niecierpliwością czekamy na program.

O Adrian Kołodziej 227 artykułów

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!