Kurs przewodnicki

Kurs przewodnicki dla kandydatów na Przewodników Terenowych rozpoczął się w październiku 2017 r., za nami kolejne zajęcia. Zapraszamy do lektury.

Z życia Świat Gór:

Jak obiecywaliśmy w środę będą pojawiały się wpisy związane z kursem przewodnickim. Za nami kolejne zajęcia, tak więc zachęcamy do lektury relacji. Tymczasem zachęcamy do czytania naszych relacji, komentowania ich, a także udostępniania. Niech Wasi znajomi również dowiedzą się o naszym blogu Świat Gór. Zapraszamy także na nasz profil na Facebooku oraz na Instagramie.

Kolejne zajęcia w ramach kursu na Przewodnika Terenowego po Województwie Opolskim za nami. Nim jednak przejdę do omówienia ostatnich zajęć cofnę się jeszcze do grudniowego zjazdu. Postanowiłem nie pisać wtedy relacji ze względu na fakt iż był to zjazd podczas którego mieliśmy identyczne zajęcia jak wcześniej.

Ponownie o godzinie 9:00 spotkaliśmy się w Nysie przy ul. Poznańskiej w siedzibie Wyższej Szkoły Teologiczno-Humanistycznej, aby rozpocząć zajęcia z dr Pawłem Szymkowiczem z zakresu historii regionu na tle historii Polski.

W trakcie trzech bloków zajęć dr Szymkowicz opowiedział nam o czasach prehistorii na terenie Śląska Opolskiego. Dowiedzieliśmy się o kilku ciekawostkach związanych z Bramą Morawską czy rejonem Kietrza.

Na tym jednak zajęcia się nie skończyły bowiem dalej przeszliśmy przez okres wczesnego średniowiecza po czasy pierwszych Piastów Górnośląskich poznając historię Bolesława Wysokiego, Mieszka Plątonogiego czy Jarosława. Z Jarosławem natomiast związana jest historia Nysy dlatego też następnie przeszliśmy do omówienia historii Księstwa Nyskiego.

Zajęcia z dr Pawłem Szymkowiczem.

Kandydaci na przewodników.

Dr Paweł Szymkowicz.

Kurs przewodnicki.

Ostatnie dwa bloki tematyczne tego dnia dotyczyły zajęć z zakresu Zagospodarowania Turystycznego, które poprowadzić miał Anatol Bukała. Podczas zajęć omówiliśmy kolejne destynacje Województwa Opolskiego poznając najważniejsze obiekty turystyczne w nich usytuowane (w tym hotele, restauracje czy najważniejsze atrakcje turystyczne).

Anatol Bukała.

Na tym skończyły się zajęcia przedświąteczne i nastąpiła dość długa przerwa od zajęć. Bowiem kolejne zajęcia mieliśmy w ubiegły weekend czyli po miesiącu. Zgodnie z planem w ubiegły weekend mieliśmy spotkać się na kolejnych zajęciach z zakresu historii regionu oraz zagospodarowania turystycznego. Jednak z pewnych przyczyn doszło do zmiany planu.

W sobotę tradycyjnie o godzinie 9:00 spotykamy się w siedzibie Wyższej Szkoły Teologiczno-Humanistycznej w Nysie przy ul. Poznańskiej w Nysie, rozpoczynając nasz zjazd zajęciami z Markiem Więckiewiczem (Przewodnikiem Terenowym, Górskim Sudeckim oraz Skarbnikiem Oddziału PTTK Tryton w Nysie).

Zgodnie z programem kursu Marek miał przeprowadzić nam zajęcia z zakresu terenoznawstwa i topografii, ale dopiero w marcu mieliśmy rozpocząć te zajęcia. Jednak ze względu na zmianę planu rozpoczęliśmy je w ubiegły weekend.

Pierwsze zajęcia Marek rozpoczął od przedstawienia podstawowych definicji związanych z terenoznawstwem i topografią, a następnie przeszliśmy do omówienia na przykładach oznaczeń występujących na wojskowych mapach, które to często są również wykorzystywane w mapach turystycznych. Na koniec Marek zademonstrował w jaki sposób przy użyciu kompasu wyznaczać azymut.

Marek Więckiewicz.

Omawiamy znaki z Markiem Więckiewiczem.

Przewodnicy z Województwa Śląskiego szkolą się na Przewodników po Województwie Opolskim.

Kandydaci na Przewodników.

Nasza grupa.

Uważnie słuchamy Marka.

Grzesiu i Asia.

W taki sposób minęły nam dwa bloki zajęciowe, a następne dwa bloki tematyczne poprowadził Anatol Bukała. Były to ostatnie zajęcia z zakresu zagospodarowania turystycznego. Zgodnie z planem omówiliśmy kolejne destynacje położone na terenie Województwa Opolskiego, w tym Opole oraz Góry Opawskie. Poznaliśmy najważniejsze obiekty związane z zagospodarowaniem w tych destynacjach, w tym oczywiście hotele, restauracje czy atrakcje turystyczne.

Anatol Bukała.

Ostatni blok zajęciowy przeprowadził Marcin Nowak (opiekun naszego kursu, Przewodnik Terenowy, Górski Sudecki, a także Prezes Oddziału PTTK Tryton). Z Marcinem mieliśmy mieć zgodnie z planem kolejne zajęcia z zakresu geografii turystycznej Polski, jednak podczas tego spotkania zajęliśmy się innym tematem.

Mianowicie podczas spotkania zostały rozlosowane zajęcia praktyczne czyli wycieczki. Każdy z uczestników kursu wylosował dla siebie albo jakąś miejscowość, albo fragment danej wycieczki, którą będzie musiał poprowadzić, w tym oczywiście załatwiając najważniejsze rzeczy takie jak wejścia do najważniejszych obiektów, przerwy obiadowe itp., czyli wszystko to co związane z organizacją wycieczki.

Jest to jeden z wymogów ukończenia kursu, aby każdy uczestnik poprowadził jakąś wycieczkę. Osobiście wylosowałem fragment jednej z wycieczki, a mianowicie za zadanie będę miał poprowadzić naszą grupę po najważniejszych obiektach w Kluczborku, Oleśnie i Byczynie. Są to rejony, które poza Olesnem kiepsko znam, także bardzo fajnie, że udało się je wylosować, dzięki czemu będę miał możliwość dokładniej poznać te regiony.

Na tym jednak nasze zajęcia się nie zakończyły bowiem po rozlosowaniu wycieczek Marcin rozdał wszystkim test teoretyczny który pojawił się na egzaminie podczas kursu w 2011 roku. Dostaliśmy 15 minut na szybkie rozwiązanie testu składającego się z 30 pytań. Wiadomym, że po czterech zajęciach nie można oczekiwać super wyników, dlatego też test ten miał zostać potraktowany jako taka bardziej wskazówka w jaki sposób przygotowywać się do naszego egzaminu zaplanowanego na lipiec.

Po 15 minutach rozwiązywania testu przeszliśmy do jego sprawdzenia, a jednocześnie jego omówienia w taki sposób, aby zrozumieć poszczególne pytania. Osobiście udało mi się uzyskać 16 poprawnych odpowiedzi na 30 pytań, co uznaję za całkiem niezły wynik jak na ten czas. Czeka mnie jeszcze wiele pracy, ale myślę, że po wszystkich zajęciach zarówno teoretycznych jak i praktycznych w lipcu spokojnie uda się rozwiązać test z ponad 20 poprawnymi odpowiedziami (aby zdać teorię trzeba mieć minimum 20 punktów).

Marcin Nowak.

Nasza grupa.

Kurs przewodnicki

Marcin Nowak

Na tym zakończyliśmy kolejne zajęcia na kursie przewodnickim. Przed nami za dwa tygodnie kolejny zjazd z zajęciami teoretycznymi, podczas których prawdopodobnie przez cały dzień będziemy poznawać historię regionu na tle historii Polski.