Noc Muzeów 2017

Noc Muzeów 2017 na Świat Gór. Zapraszamy do lektury relacji z tego wydarzenia, które odbyło się w maju ubiegłego roku.

Z życia Świat Gór:

Wtorek, tak więc czas na nadrabianie zaległości, dziś ponownie musimy się cofnąć do maja, bowiem nie wiemy jak ale umknęły nam w nawale obowiązków dwie relacje. Dziś pierwsza z nich, a mianowicie krótki wpis z Nocy Muzeów w której wzięliśmy udział.

Rozpoczęliśmy także sezon 2018 w górach. W Nowy Rok wybraliśmy się na spacer w Góry Opawskie, a za cel obraliśmy sobie wędrówkę Szlakiem Złotych Górników. Adrian ostatni raz był na tym szlaku w 2013 roku. Jak sam mówi wiele się zmieniło od tamtego czasu. Ale o szczegółach wkrótce na Świat Gór.

Nasze plany na początek 2018 roku to dwie wycieczki z Oddziałem PTTK Tryton w Nysie. Pierwsza z nich do Kędzierzyna-Koźla, druga natomiast to wycieczka górska w ramach cyklu „Szlakiem Korony Sudetów – Slunecna i Velky Roudny”. Być może uda nam się również wybrać na krótką wycieczkę we dwójkę, ale to na razie tylko plany.

Tymczasem zapraszamy do czytania naszych relacji, komentowania ich, a także udostępniania. Niech Wasi znajomi również dowiedzą się o naszym blogu Świat Gór. Zapraszamy także na nasz profil na Facebooku oraz na Instagramie.

Obchody jubileuszowej X Nocy Muzeów 2017 zaplanowane w Nysie zostały na sobotę 13 maja, w godzinach od 19:00 do 24:00. Pierwszy raz mieliśmy możliwość wzięcia udziału w tego typu wydarzeniu, bowiem dotychczas jakoś tak nie pasowało nam wybrać się na to wydarzenie.

Muzeum Powiatowe w Nysie na jubileuszową Noc Muzeów przygotowało wiele atrakcji, już zapoznając się z plakatem imprezy wiedzieliśmy, że będzie bardzo ciekawie. Do siedziby muzeum przybywamy na godzinę 18:40 tak aby zająć wygodne miejsce, jednak już na samym wejściu do muzeum napotykamy pierwsze atrakcje tego wieczoru.

Mowa o gigantycznych rzeźbach z kościoła pw. Wniebowzięcia NMP, które w ostatnim czasie zostały poddane renowacji i właśnie dziś ma miejsce ich premiera po odnowieniu. Robią one na nas ogromne wrażenie, od razu postanawiamy zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia przy nich. Człowiek wielokrotnie przechodził obok kościoła, patrzył na te rzeźby jednak dopiero teraz widząc je z bliska można zobaczyć ich ogrom.

W niszach dolnej partii fasady Kościoła Wniebowzięcia NMP zostały umieszczone ponad trzymetrowej wysokości posągi, które można zaliczyć do nurtu ekspresyjnego. Rzeźba po lewej stronie przedstawia św. Karola Boromeusza, po prawej stronie św. Ferdynanda Kastylijskiego, który za życia wsławił się zwycięskimi walkami z Maurami. Zmarł w Sewilli i został pochowany w tamtejszej katedrze.

Umieszczone w górnych niszach posągi mierzą nieco ponad dwa metry wysokości i są bardziej statyczne od wcześniej wymienionych, co może wskazywać na innego autora. Rzeźba stojąca po lewej stronie przedstawia św. Ignacego Loyolę, założyciela zakonu Jezuitów, a posąg po prawej św. Franciszka Ksawerego, apostoła Indii.

Wyjątkowość tych barokowych posągów wynika z ich jakości artystycznej, wielkości i użytego do wykonania materiału jakim jest drewno lipowe. Posągi z górnej kondygnacji zostały wykonane z drewna, a następnie obite blachą miedzianą. Drewno, z którego wykonano rzeźby jest datowane na lata 1682-1712, co pozwala zawęzić czas ich wykonania. Temat autorstwa pozostaje wciąż otwarty.

Jedna z rzeźb.

Ogromne rzeźby

Tak wyglądamy przy rzeźbach, teraz widać ich ogrom.

Nim wejdziemy do środka docieramy również na wewnętrzny dziedziniec muzeum, gdzie przygotowano kolejne ciekawostki tegorocznej Nocy Muzeów. Mianowicie mowa o wydobytych z dna rzeki Nysy Kłodzkiej palach mostowych z okolic mostu im. Kościuszki. Pochodzą one z mostu drewnianego funkcjonującego w Nysie jeszcze w XIX wieku. Największą ciekawostką jest jednak to że wszystkie pale pochodzą z II połowy XIV wieku!

Pale średniowieczne.

Średniowieczne pale.

Następnie udajemy się do wnętrza muzeum na pierwsze piętro, gdzie w holu przygotowano panel wykładowy rozpoczynający tegoroczną Noc Muzeów. Panel rozpoczyna się z lekkim opóźnieniem od wykładu dyrektora muzeum Edwarda Hałajki, który w swym wystąpieniu przedstawi jubileusz 120-lecia działalności muzealnej w Nysie.

Tuż po wykładzie dyrektora, swoją prelekcję wygłosił pracownik muzeum Mariusz Kamiński, który opowiedział o badaniach archeologicznych prowadzonych na obwodnicy Nysy oraz w nyskim Rynku. Temat jego prelekcji to „Gdzie przyszłość spotyka się z przeszłością – badania archeologiczne na obwodnicy Nysy” oraz „Blok śródrynkowy w Nysie; Nysa drewniana – Nysa murowana – wyniki badań archeologicznych prowadzonych na nyskim Rynku w 2015 i 2016 roku”. Ponadto Pan Mariusz opowiedział o wspomnianych już wyżej palach mostowych.

Ostatnim zaplanowanym wykładem była prelekcja wygłoszona ponownie przez dyrektora muzeum, który tym razem zapoznał nas z realizacją prac nad renowacją rzeźb o których pisaliśmy na samym początku naszej relacji.

Noc Muzeów Świat Gór.

Pełny hol Muzeum Powiatowego w Nysie.

Wykład dyrektora Edwarda Hałajki.

W taki sposób zakończyła się część wykładowa. Kolejny punkt programu to koncerty przygotowane i zrealizowane przez studentów Instytutu Jazzu PWSZ w Nysie. My natomiast udajemy się na zwiedzanie przygotowanych i udostępnionych wystaw, a także zasiadamy na chwilę w „Nocnej Kawiarence”, razem z licznymi Trytonkami, którzy również przybyli na Noc Muzeów.

Jedna z wystaw.

Daria przy jednej z wystaw.

Fragment pręgierza i zwieńczenia dachu Domu Wagi Miejskiej.

Fragment żarna rotacyjnego.

To jednak nie koniec wrażeń na ten wieczór bowiem na godzinę 21:15 przygotowano pokaz filmu archiwalnego „Miasto Nysa 1945” wraz z komentarzem Macieja Krzysika. Film bardzo krótki, lecz wypełniona po brzegi jedna z sal muzeum w ciszy oglądała podpalone przez sowietów w 1945 roku miasto.

Od lewej Daria, Kasia i Marcin Nowak oraz Anatol Bukała

Trytonki.

Trytonki przy rzeźbach.

Po filmie zaopatrujemy się w sklepiku w pamiątki i udajemy się do Bazyliki Mniejszej pw. św. Jakuba i św. Agnieszki, gdzie na godzinę 22:00 przygotowano prezentację obrazu ołtarzowego z Kaplicy św. Antoniego pt. „Urąganie Jezusowi” oraz niezwykłej urody barokowego kielicha liturgicznego.

Po Nyskiej Bazylice oprowadził nas i opowiedział o tych dwóch skarbach ks. prałat Mikołaj Mróz. Warto także dodać że o wspomnianym obrazie nie tak dawno zrobiło się głośno, a to za sprawą odkrycia na nim daty, która prawdopodobnie jest datą jego wykonania. Mowa o roku 1494.

Urąganie Jezusowi.

Kielich liturgiczny.

W taki sposób kończy się tegoroczna Noc Muzeów dla nas, bowiem w siedzibie Muzeum Powiatowego trwać jeszcze będzie do godziny 24:00. My natomiast zobaczyliśmy te najważniejsze rzeczy które nas interesowały. Po wszystkim wiemy jedno, że to była nasza pierwsza Noc Muzeów ale na pewno nie ostatnia.