GórySudety

Rudnik (853 m.n.p.m.)

Rudnik (853 m.n.p.m.) to wzniesienie położone w południowo-zachodniej części Rudaw Janowickich, w południowej części grzbietu głównego. Zapraszam.

Trasa:

Przełęcz Kowarska – Rudnik – Przełęcz Kowarska

Długość – 3 km.

Punkty GOT – 5 pkt.

Mapa:

We wpisie dotyczącym Skalnego Stołu wspomniałem na sam koniec, że dzień się jeszcze nie skończył, a Łukasz rzucił propozycję krótkiego spaceru po Rudawach Janowickich. W dzisiejszym wpisie zapraszam na opis drugiej części tamtej niedzieli (14.03.2021 r.), kiedy to po zejściu z Skalnego Stołu (1281 m.n.p.m.) ruszyliśmy na Rudnik (853 m.n.p.m.).

Po przerwie jaką sobie zorganizowaliśmy w Schronisku PTTK na Przełęczy Okraj wracamy do naszych samochodów. Opuszczamy przełęcz i ruszamy teraz na Przełęcz Kowarską, gdzie meldujemy się około godziny 12:50 i tutaj parkujemy nasze samochody. Od razu zmienia się krajobraz. Będąc niżej znika śnieg, który towarzyszył nam na Skalnym Stole. Tutaj nasza ekipa trochę się dzieli – nie wszyscy chcą iść na Rudnik. Ostatecznie w drogę ruszam razem z Monią, Krysią, Łukaszem i Rysiem.

Opuszczamy przełęcz i ruszamy za znakami żółtego szlaku turystycznego w kierunku Rudnika (853 m.n.p.m.). Wchodzimy na teren Rudawskiego Parku Krajobrazowego, a po kilku chwilach skręcamy w prawo i wychodzimy na polanę widokową, z której roztacza się niesamowita panorama na Góry Wałbrzyskie i Kamienne. Dlatego też tutaj decydujemy się zrobić sobie dłuższą przerwę na podziwianie widoków i przeanalizowanie tego co widzimy przed nami.

Wchodzimy na teren Rudawskiego Parku Krajobrazowego.
Widok na Rudawy Janowickie.
Panorama na Góry Wałbrzyskie i Kamienne.
Zbliżenie - z lewej Trójgarb, z prawej Chełmiec.
Zbliżenie – z lewej Trójgarb, z prawej Chełmiec.
Panorama na Góry Kamienne.
Widok na Wzgórza Bramy Lubawskiej.

Kończymy naszą przerwę i ruszamy w dalszą drogę. Trasa spokojnie prowadzi nas ku górze bez jakiś większych podejść. Docieramy do miejsca w którym żółty szlak turystyczny wiedzie dalej w kierunku Czarnowa, natomiast w lewo skręca wyznakowana przez gminę ścieżka turystyczna koloru żółtego na Rudnik. Tutaj oczywiście skręcamy w lewo i rozpoczynamy podejście na szczyt.

Idziemy na Rudnik.
Rozejście dróg.

Ścieżka oznaczona jest żółtymi trójkątami z białą obwódką. Podejście na Rudnik nie jest zbyt wymagające, do pokonania od rozejścia mamy w sumie 40 metrów przewyższenia. Spokojnie sobie wędrujemy i około godziny 13:20 stajemy nas szczycie.

Rudnik (853 m.n.p.m.) jest najniższym szczytem w grzbiecie głównym Rudaw Janowickich, zamykającym od południowego zachodu Rudawy Janowickie. Wzniesienie położone jest na granicy dwóch jednostek geologicznych należących do bloku karkonosko-izerskiego – masywu karkonoskiego i wschodniej osłony granitu karkonoskiego. Zachodnie zbocza zbudowane są z waryscyjskich granitów porfirowatych. Partie szczytowe z proterozoicznych gnejsów oczkowych, a wschodnie zbocza z dewońskich łupków łyszczykowych, zieleńców, amfibolitów i innych skał metamorficznych „serii kowarskiej”, „serii Niedamirowa” i „serii Leszczyńca”.

Wzniesienie położone jest na obszarze Rudawskiego Parku Krajobrazowego. Na szczycie znajduje się miejsce startowe paralotni oraz punkt widokowy na Kowary, Kotlinę Jeleniogórską, Rudawy Janowickie i Góry Kaczawskie. Tutaj właśnie decydujemy się zrobić sobie przerwę na podziwianie panoramy widokowej. Na wierzchołku znajduje się również małe zagospodarowanie turystyczne w postaci ławek, więc można tutaj usiąść i odpocząć.

Droga na wierzchołek.
Rudnik - szczyt.
Rudnik – szczyt.
Rudnik - panorama widokowa na Kowary, Kotlinę Jeleniogórską, Rudawy Janowickie i Góry Kaczawskie w dali.
Rudnik – panorama widokowa na Kowary, Kotlinę Jeleniogórską, Rudawy Janowickie i Góry Kaczawskie w dali.
Rudnik - widok na Rudawy Janowickie i Góry Kaczawskie w dali.
Rudnik – widok na Rudawy Janowickie i Góry Kaczawskie w dali.

Nasza przerwa na szczycie nie trwa zbyt długo, bowiem wiemy, że musimy ruszać w drogę powrotną na przełęcz gdzie czeka reszta ekipy. Dlatego też opuszczamy szczyt i ruszamy na przełęcz tą samą drogą jaką tutaj wchodziliśmy. Przed samą przełęczą robimy jeszcze pamiątkowe zdjęcia i w ten sposób żegnamy się z krótką wizytą w Rudawach Janowickich.

Razem z Monią, Krysią, Rysiem i Łukaszem.

Polecam wycieczkę na Rudnik, gdzie znajduje się bardzo ciekawy punkt widokowy. Dziś widoki były nieco ograniczone, ale i tak warto było tutaj podejść. Na szczyt prowadzi dobrze wyznakowana ścieżka. Jest to ciekawa alternatywa na krótką wycieczkę z ciekawymi widokami.

My tymczasem kończymy nasz weekendowy pobyt w tych okolicach. Wsiadamy do samochodów i rozjeżdżamy się w drogę powrotną do domów. Mimo, że pogoda trochę nam pokrzyżowała nasze plany to wyjazd i tak był super. Na pewno wrócimy tutaj jeszcze.

Cześć. Nazywam się Adrian i jestem Przewodnikiem Górskim Sudeckim. Od urodzenia związany jestem z Nysą (woj. Opolskie), a swoją przygodę z górami rozpocząłem w 2007 roku w Tatrach. Od tamtej pory turystyka to część mojego życia. Swoją pasję postanowiłem rozwijać poprzez utworzenie w 2013 roku bloga Świat Gór, gdzie dziś prezentuję moją turystyczną działalność.