Zoo Opole 2018

Zoo Opole odwiedziliśmy razem z Darią i Pauliną w czerwcu tego roku, a dziś zapraszamy do lektury relacji z tej wycieczki.

Z życia Świat Gór:

Dziś zapraszamy do lektury tego co miało pojawić się tydzień temu na naszym blogu. Krótki wpis z wycieczki, którą odbyliśmy w czerwcu tego roku do Opola. Tam odwiedziliśmy głównie Zoo, ale takżę odbyliśmy krótki spacer po rynku. Natomiast w drodze powrotnej udaliśmy się do Tułowic.

Za nami spokojny weekend bez turystyki, natomiast przed Adrianem teraz aktywny weekend na nowym kursie. Bowiem już w sobotę rozpoczyna się druga edycja kursu po Sudetach Wschodnich z naciskiem na stronę czeską.

Zapraszamy do czytania naszych relacji, komentowania ich, a także udostępniania. Niech Wasi znajomi również dowiedzą się o naszym blogu Świat Gór. Zapraszamy także na nasz profil na Facebooku oraz na Instagramie.

Wracamy do czerwca, kiedy to w sobotę (30.06) wybraliśmy się na taką krótką rodzinną wycieczkę do Opola. Razem z Darią i Pauliną postanowiliśmy odwiedzić Zoo w Opolu, a także Muzeum Śląska Opolskiego.

Na wycieczkę wybieramy się dość późno bowiem w okolicach południa, a w Opolu na miejscu meldujemy się o godzinie 12:00. Zostawiamy auto na parkingu niedaleko Zoo, a następnie ruszamy w stronę kasy biletowej, gdzie kupujemy wejściówki do Zoo. Śpieszymy się trochę bowiem w samo południe odbywa się zawsze karmienie uchatek australijskich, czyli jedna z większych atrakcji.

Po chwili stoimy już przy samym basenie, gdzie rozpoczyna się właśnie pokaz karmienia oraz przeglądu medycznego uchatek. Na wszystkich robi to ogromne wrażenie w jaki sposób Molly (bo tak się nazywa jedna z uchatek) słucha się i poddaje badaniom.

Pokaz bardzo nam się podobał, a to dopiero początek naszej wycieczki. Dalej kierujemy się w stronę drugiej atrakcji Zoo w Opolu, czyli do miejsca, gdzie znajdują się goryle! Wizyta tutaj robi również na nas ogromne wrażenie a to dlatego, że mamy także możliwość zobaczyć karmienie tych zwierząt.

Dalsza część naszej wycieczki po Zoo w Opole to spokojny spacer wśród wybiegów i podziwianie życia zwierząt w Zoo. Możemy zaobserwować wędrujące żyrafy czy wypoczywające gepardy. Korzystamy także z tutejszej gastronomii robiąc sobie dłuższą przerwę.

Łącznie w opolskim Zoo spędzamy blisko 3 godziny, a to i tak można powiedzieć skrót bowiem pod koniec trochę przyspieszamy, żeby zdążyć odwiedzić jeszcze Muzeum Śląska Opolskiego. Zwiedzenie Zoo na spokojnie to całodniowa wycieczka, na którą oczywiście polecamy się wybrać. Poniżej natomiast pod opisem Zoo kilka zdjęć z naszego spaceru.

Ogród zoologiczny w Opolu zlokalizowany jest na Wyspie Bolko. Znajduje się w nim ponad 1000 zwierząt reprezentujących 227 gatunków (89 gatunków ptaków, 73 gatunki ssaków, 43 gatunki bezkręgowców, po 11 gatunków gadów i płazów), w tym goryle nizinne oraz uchatki kalifornijskie.

Początki ogrodu sięgają 1912 roku, kiedy to na wyspie, gdy powstawał park, odgrodzono część terenu, na którym stworzono prywatny idylliczny obszar dla saren, pawi, bażantów i innych zwierząt, których widok miał służyć uciesze przechadzających się mieszkańców Opola. W 1933 lub 1937 miał zostać wykupiony przez miasto. Był to 1,5 hektarowy zwierzyniec, drugi tego typu obiekt na Górnym Śląsku, ale najstarszy spośród nadal istniejących. Główną częścią ówczesnego zwierzyńca były ekspozycje ptaków, zarówno egzotycznych jak i dużych rodzimych. Dla ptaków ciepłolubnych wybudowano ptaszarnię, reszta ptaków zajmowała miejscowe ogrodzone stawy i wolierę.

W latach 30. XX wieku miasto zaczęło pokrywać część kosztów utrzymania w zamian za udostępnienie kolekcji mieszkańcom – zwierzyniec wzbogacił się o wiele gatunków zwierząt, zaś w 1938 roku powiększył swój obszar. Podczas działań wojennych został zniszczony.

W roku 1952 zawiązuje się Komitet Odbudowy Zwierzyńca zakończona ponownym otwarciem ogrodu zoologicznego w lipcu 1953 roku – obecnie drugiego pod względem wielkości na Górnym Śląsku. W roku 1980 do Zoo przyłączono nowe tereny, dzięki czemu miał on 19 ha powierzchni. Powódź tysiąclecia w 1997 zniszczyła ZOO w bardzo dużym stopniu. Od 1998 roku rozpoczęto powolną odbudowę, która trwa do dzisiaj. Większość budynków na terenie zoo została wybudowana w XXI w., co czyni opolskie zoo jednym z najnowocześniejszych w Polsce.

Karmienie uchatek.

Uchatek australijski.

Jeden z goryli.

Gepard odpoczywający.

Daria i Paulina.

Żyrafa w Zoo Opole.

Zoo Opole.

W taki sposób kończymy zwiedzanie Zoo. Wracamy na parking wsiadamy do samochodu i ruszamy w stronę ulicy Piastowskiej przy której pozostawiamy nasz samochód. Stąd zaś ruszamy na krótki spacer w stronę Muzeum Śląska Opolskiego.

Przechodzimy tzw. Most Groszowy nad kanałem Młynówka przy którym robimy sobie pamiątkowe zdjęcia, a następnie tuż obok pomnika Brońmy Swego Opolskiego i tzw. Mały Rynek przechodzimy do muzeum. Niestety jak się okazuje na miejscu muzeum jest dziś zamknięte, o czym nie było informacji na stronie, przez co musimy nieco skorygować nasz plan.

Most Groszowy to słynny zielony mostek, będący mostem westchnień czy mostem zakochanych – przez tych ostatnich, na wzór choćby urokliwych mostów ze słonecznej Italii, obwieszony setkami metalowych kłódek i kłódeczek z wygrawerowanymi imionami i inicjałami par.

Bez wątpienia to jeden z najbardziej charakterystycznych punktów Opola. Dwuprzęsłowy, metalowy, secesyjny mostek dla pieszych zawieszony nad malowniczym kanałem Młynówką połączył wyspę Pasiekę z centrum miasta. Datowany często na rok 1903, według najnowszych ustaleń miał być udostępniony już w Wigilię 1902 roku. Nazwa „Most Groszowy” wzięła się stąd, iż przed laty za przejście przez tę przeprawę pobierane były opłaty w wysokości jednego grosza.

Pomnik Brońmy Swego Opolskiego, znajduje się w miejscu, gdzie kiedyś znajdował się pomnik cesarza Wilhelma I dziś możemy podziwiać Pomnik Brońmy Swego Opolskiego. Symbolizuje on zjednoczenie mieszkańców Opolszczyzny w celu ochrony przed włączeniem województwa w skład woj. śląskiego. Nabrał wyjątkowego kształtu. Salutujący ułan, stojący przy armacie w kształcie Wieży Piastowskiej, nawiązuje do okresu powstań śląskich. Ułan wraz z armatą stoją na podstawie uformowanej w kształt województwa opolskiego.

Most groszowy.

Pomnik brońmy swego opolskiego.

Muzeum odpada, tak więc ruszamy na rynek, aby zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia przy pomniku księcia Kazimierza I Opolskiego. Szybkie selfie i idziemy do Kościoła Franciszkanów, aby odwiedzić słynną kaplicę św. Anny.

Pomnik Kazimierza Opolskiego uroczyście odsłonięty 20 maja 2018 roku. Rzeźba autorstwa Wita Pichurskiego stanęła na opolskim rynku. Pomnik przedstawia uśmiechniętego księcia ubranego w lekki strój. Tuż obok pomnika wmurowano kapsułę czasu z życzeniami dla przyszłych opolan. Sam Kazimierz I to syn Mieszka Plątonogiego znany jest przede wszystkim jako założyciel Opola.

Kościół pw. Świętej Trójcy, przez opolan zwanym po prostu kościołem Franciszkanów. Zbudowany w XIV wieku, to jeden z najcenniejszych zabytków miasta. To tutaj w 1309 roku książę opolski Bolko I wybudował słynną kaplicę św. Anny, która stała się nekropolią rodową Piastów opolskich. W kaplicy znajdują się grobowce fundatorów kościoła i klasztoru franciszkanów w Opolu – Bolesława I, Bolesława II i Bolesława III oraz księżnej Anny Oświęcimskiej. W podziemiach, pod prezbiterium kościoła, spoczęli natomiast pozostali książęta opolscy, m.in. Władysław II Opolczyk, fundator sanktuarium jasnogórskiego oraz księżna Elżbieta, wnuczka króla Władysława Łokietka.

Kościół pw. Św. Trójcy wraz z przyległym doń od południa klasztorem zlokalizowany jest w obrębie dawnego miasta historycznego, w ścisłym centrum, pomiedzy rynkiem a zamkiem. Świątynia jest orientowana, w formie trójnawowej hali z wydłużonym jednonawowym prezbiterium. Różnorodna stylistyka poszczególnych partii bryły kościoła łącząca elementy gotyckie, renesansowe i barokowe, ukazuje wielostopniowy proces jego powstania.

W kościele warte uwagi są kaplice Matki Boskiej Częstochowskiej, Serca Pana Jezusa oraz św. Jadwigi. Warto też wiedzieć, że w czasie potopu szwedzkiego w klasztorze opolskim znajdowała się kancelaria króla Jana Kazimierza. To tu, w refektarzu klasztornym w 1655 roku ogłoszono tzw. uniwersał królewski wzywający naród polski do powstania przeciwko Szwedom.

Fragment opolskiego rynku.

Selfie z Kazimierzem.

Kazimierz I Opolski.

Ratusz w Opolu.

Wnętrze kościoła franciszkanów.

Wejście do kaplicy św. Anny.

Wnętrze kaplicy św. Anny.

Grobowce.

Kościół franciszkanów.

Wychodzimy z kościoła i ruszamy w stronę ulicy Piastowskiej. Nim ponownie przekroczymy Młynówkę zatrzymujemy się przy pomniku jednego z najsłynniejszych mieszkańców Opola, czyli Karola „Papy” Musioła. Tutaj również kilka fotek i idziemy dalej, na horyzoncie wyłania się gmach Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego, a po chwili jesteśmy już przy samochodzie.

Pomnik wykonany z brązu przedstawia legendarnego burmistrza Opola. Został odsłonięty w 2008 roku przy mostku nad rzeką Młynówką. Jak zwykle w biegu, z teczką pełną dokumentów – tak zapamiętają go opolanie. Karol Musioł był przewodniczącym Miejskiej Rady Narodowej, burmistrzem, a także inicjatorem organizacji m.in. Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki i Dni Opola. Za jego sprawą powstało Towarzystwo Przyjaciół Opola. Był także inicjatorem budowy Amfiteatru na Ostrówku.

Pomnik Karola Musioła.

Gmach Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego w tle z Wieżą Piastowską.

Kończymy zwiedzanie Opola i ruszamy w drogę powrotną do Nysy. W związku z tym, że nie udało nam się wybrać do Muzeum Śląska Opolskiego postanawiamy wrócić do Nysy drogą okrężną przez Tułowice, aby zobaczyć znajdujący się tam pałac.

Po dotarciu na miejsce zostawiamy samochód na parkingu i ruszamy na krótki spacer wokół obiektu, fotografując jego liczne detale. Nie wchodzimy do środka, mimo że drzwi są otwarte. Dziś znajduje się tutaj internat, ale nie próbujemy nawet rozmawiać na temat możliwości zwiedzania. Szybki spacer i ruszamy w drogę powrotną do Nysy.

Pałac pochodzi z XVIII i XIX w., pierwotnie klasycystyczny, przebudowany i rozbudowany pod koniec XIX wieku w stylu neorenesansowym. Założenie jednopiętrowe na rzucie litery „U” z portykiem i wieżą akcentującą główne wejście. Bryła pałacu o wysokich dachach, z dwiema narożnymi basztami. Przed pałacem rozległy taras ze schodami prowadzącymi do parku. Obecnie pałac jest siedzibą Technikum Leśnego w Tułowicach.

Pałac w Tułowicach.

W taki sposób kończymy całą naszą dzisiejszą wycieczkę. Udało nam się odbyć świetny spacer po Zoo Opole. Fantastyczne miejsce, mamy nadzieję, że będziemy mogli częściej je odwiedzać. Sam pałac w Tułowicach to również ciekawe miejsce warte zobaczenia. Polecamy.

About Adrian Kołodziej 206 Articles

Be the first to comment

Zostaw odpowiedz

Podaj swoj email.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.