Sokoli Vrch (967 m.n.p.m.)

Sokoli Vrch (967 m.n.p.m.) to wzniesienie w Czechach leżące w bocznym grzbiecie Gór Złotych. Zapraszam do lektury relacji z zdobycia szczytu.

Trasa:

Cerna Voda Prudky Potok – Pod Sokolim – Ripperuv Kamen – Sokoli Vrch – Ripperuv Kamen – Cerna Voda Prudky Potok.

Długość: ok. 7,5 km.

Punkty GOT: 10 pkt.

Mapa:

Relacja z okresu jeszcze przed stworzeniem bloga. Ideą bloga jaką sobie założyłem jest stworzenie przewodnika po pasmach górskich, zwłaszcza tych mniej znanych. Przeglądając liczne zdjęcia i trafiając na dokumentację z wycieczki na Sokoli Vrch – idealnie wpasowało się to w ideę bloga.

Tak więc nie pozostało nic innego jak podzielić się krótkim opisem z tej wycieczki na którą wybrałem się razem z mamą oraz znajomą Wiktorią. Około godziny 9:00 w niedzielę (09.09.2012 r.) ruszamy z Nysy w stronę miejscowości Cerna Voda. Przekraczamy granicę w Kałkowie i ruszamy do takiego można powiedzieć przysiółka we wspomnianej miejscowości o nazwie Stare Podhradi, gdzie zostawiamy nasz samochód.

Zabieramy plecaki i ruszamy za znakami czerwonego szlaku turystycznego w stronę szczytu. Początkowo idziemy starą kostką betonową by po chwili przejść już na szlak, który łączy się także z ścieżkami rowerowymi o nazwie Rychlebske Stezky. Same ścieżki są bardzo popularne w naszym regionie. Zaś szlak stopniowo prowadzi nas do góry, powoli zdobywamy wysokość, a mamy dziś do pokonania ponad 500 m przewyższenia.

Mniej więcej po 1,5 km drogi ukazuje nam się ściana z ułożonych kamieni. Jak się okazuje została ona zbudowana z kamieni, które ukradli jeńcy wojenni. Wędrując dalej zaczynają pojawiać się pierwsze widoki na okolicę, szlak tutaj prowadzi coraz stromiej ku górze. Końcówka podejścia do przełęczy Ripperuv Kamen (945 m.n.p.m.) tuż pod szczytem, prowadzi już na otwartej przestrzeni więc jest dość widokowa. Na przełęczy zatrzymujemy się na małą przerwę, a jest tutaj wiata odpoczynkowa. Jest również zeszyt do którego można się wpisać co też czynimy.

Ściana z kamieni ułożonych przez jeńców wojennych.
Widoki z ostatniego fragmentu podejścia na Sokoli Vrch.

Po przerwie ruszamy w dalszą drogę aby zdobyć Sokoli Vrch. Na sam szczyt nie prowadzi żaden szlak turystyczny, ale można tam dotrzeć ścieżką, z czego oczywiście korzystamy. Lecz najpierw zmierzamy do punktu widokowego wyznaczonego na mapie na szlaku czerwonym gdzie robimy sobie krótką przerwę i wykonujemy sesję zdjęciową. Roztacza się stąd piękna panorama widokowa na Góry Złote oraz Góry Opawskie.

Panorama z punktu widokowego.
Góry Opawskie - z lewej Biskupia Kopa (890 m.n.p.m.), a z prawej Pricny Vrch (975 m.n.p.m.).
Góry Opawskie – z lewej Biskupia Kopa (890 m.n.p.m.), a z prawej Pricny Vrch (975 m.n.p.m.).
Masyw Kremenaca (735 m.n.p.m.).

Po przerwie ruszamy w drogę powrotną – tą samą którą weszliśmy, oczywiście po drodze zdobywając Sokoli Vrch. Na samym szczycie nie ma żadnych panoram. Delikatnie między drzewami coś tam się wyłania – szkoda. Sokoli Vrch to wzniesienie o wysokości 967 m.n.p.m. w Czechach w Górach Złotych w Sudetach Wschodnich, leżące w bocznym grzbiecie Gór Złotych. Jest on dość charakterystyczny, można go rozpoznać z odległości po rzadko rosnących drzewach na samym wierzchołku.

Warto wspomnieć, że w latach 70 XIX wieku na szczycie Sokolego zbudowano wieżę widokową, która ze względu na zły stan techniczny została w 1890r. rozebrana. W 1891r. postawiono kolejną wieżę cztero poziomową z zadaszeniem o wysokości 18 m, która stała do końca lat 30 XX wieku. Aż aż prosi się żeby wytyczyć tutaj szlak i postawić kolejną wieżę widokową.

Sokoli Vrch (967 m.n.p.m.).
Między drzewami ze szczytu coś widać.
Widoki z Sokolego Vrchu.

Szczyt zdobyty tak wiec czas ruszać w drogę powrotną, rozpoczynamy więc zejście do przysiółka Stare Podhradi gdzie zostawiliśmy nasze auto. A schodzić będziemy tą samą drogą, którą wchodziliśmy. Także nie będziemy jej opisywać. W ten sposób kończymy naszą wycieczkę na ten mało znany – a szkoda, wierzchołek położony w Górach Złotych. Może byłby bardziej popularny gdyby wróciła tu wieża widokowa. Kto wie co będzie w przyszły, my jednak polecamy spacer na Sokoli Vrch.

O Adrian Kołodziej 228 artykułów
Cześć. Nazywam się Adrian i jestem Przewodnikiem Górskim Sudeckim. Od urodzenia związany jestem z Nysą (woj. Opolskie), a swoją przygodę z górami rozpocząłem w 2007 roku w Tatrach. Od tamtej pory turystyka to część mojego życia. Swoją pasję postanowiłem rozwijać poprzez utworzenie w 2013 roku bloga Świat Gór, gdzie dziś prezentuję moją turystyczną działalność.